Ma’lumki, 2022 yilning 28 yanvar kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev «2022-2026 yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida»gi farmonni imzoladi.
Taraqqiyot strategiyasi 7 ta yo‘nalish va 100 ta maqsaddan tashkil topgan. Ushbu strategik hujjat O‘zbekiston uchun barcha sohalarda amalga oshiriladigan islohotlar uchun asos bo‘lib xizmat qiladi, desak aslo mubolag‘a bo‘lmaydi.
Zero, bunga davlat rahbarining «2030 yilga borib, O‘zbekiston jon boshiga hisoblaganda, aholi daromadlari o‘rtacha ko‘rsatkichdan yuqori bo‘lgan davlatlar qatoridan o‘rin egallaydi. Bunga, avvalo, xususiy sektorni rag‘batlantirish va uning ulushini oshirish hamda to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni jalb etish hisobidan erishish ko‘zda tutilmoqda», degan so‘zlari yaqqol dalil bo‘la oladi.
Ta’kidlash joizki, Taraqqiyot strategiyasida boshqa ustuvor vazifalar bilan bir qatorda, milliy iqtisodiyot barqarorligini ta’minlash, iqtisodiyot tarmoqlarining barqaror o‘sishiga erishish, raqamli iqtisodiyotni drayver sohaga aylantirish, investitsiya muhitini yaxshilash, moliyaviy resurslarni ko‘paytirish, tadbirkorlikni rivojlantirish, hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan yuksaltirish, eksport salohiyatini oshirish choralari ko‘zda tutilgan.
Shu bilan birga, mamlakatda iqtisodiyotning barcha tarmoqlari, jumladan, energetika, sanoat, mashinasozlik, tog‘-kon sanoati, qishloq xo‘jaligi kabilarda barqaror yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash hisobiga kelgusi besh yilda aholi jon boshiga yalpi ichki mahsulotni 1,6 barobar oshirish, 2030 yilga borib, aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan daromadni 4 000 dollarga yetkazish maqsad qilingan. Yana bir asosiy maqsad, bu makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash sohasida yillik inflyatsiya darajasini 2023 yilgacha 5 foizga bosqichma-bosqich pasaytirishdan iborat. O‘z navbatida, inflyatsiya darajasini 2022 yilda 9 foizgacha, davlat byudjeti taqchilligini esa YAIMga nisbatan 3 foizga pasaytirish ko‘zda tutilmoqda.
Sanoat siyosatida belgilangan islohotlarga e’tibor qaratadigan bo‘lsak, O‘zbekiston bundan buyon milliy iqtisodiyotning barqarorligini ta’minlash va sanoatdagi ishlab chiqarish hajmini 40 foizga oshirish orqali yalpi ichki mahsulotda sanoat ulushini oshirishda davom etishini ko‘rishimiz mumkin. To‘g‘ri, bu oson ish emas. Lekin, buning uchun sermahsul tarmoqlar belgilangan bo‘lib, har biri o‘zining maqsadli ko‘rsatkichlariga ega. Xususan, oltin ishlab chiqarish hajmini 26 foizga, kumush ishlab chiqarishni 42 foizga oshirish, mis va qora metallardan tayyorlangan mahsulotlarni ishlab chiqarishni 2 barobarga ko‘paytirish maqsadida metallurgiyada yirik investitsiya loyihalarini amalga oshirish shular jumlasiga kiradi. Shuningdek, kimyo sanoatida ishlab chiqarilgan mahsulotlar hajmi kimyo va geokimyoviy sanoatni rivojlantirish va tabiiy gazni qayta ishlash darajasini 8 foizdan 20 foizgacha yetkazish hisobiga 2 milliard AQSH dollarini tashkil etadi. Bundan tashqari, kelgusi besh yilda qurilish materiallari va to‘qimachilik mahsulotlarini ishlab chiqarishni 2 baravar, charm-poyabzal mahsulotlarini ishlab chiqarish hajmini 3 baravar, farmatsevtika mahsulotlarini ishlab chiqarishni 3 baravar, elektrotexnika sanoatida yuqori qiymatli mahsulotlar ishlab chiqarishni 2 baravar, eksport hajmini 3 baravar, mebel ishlab chiqarish hajmini 2,8 baravarga oshirish ko‘zda tutilgan.
Ta’kidlash joizki, bularning barchasi iqtisodiyotni elektr energiyasi bilan uzluksiz ta’minlashni talab qiladi. Shu bois, boshqa rejalashtirilgan tadbirlarga qo‘shimcha ravishda barcha sohalarga yashil texnologiyalarni faol joriy etish, energiya samaradorligini 20 foizga oshirish, atmosfera havosiga zararli gazlar tashlamasini 10 foizga kamaytirish taklif etilmoqda. Masalan, 2026 yilga kelib elektr energiyasi ishlab chiqarish ko‘rsatkichini qo‘shimcha 40 milliard kVt/soatga oshirish va uning umumiy sonini 110 milliard kVt/soatga yetkazish maqsad qilingan. Bundan tashqari, Hukumat 2026 yilgacha qayta tiklanuvchi energiya manbalarining ulushini 25 foizga yetkazish evaziga yiliga qariyb 3 milliard kub metr tabiiy gazni tejashni ham rejalashtirmoqda. Shu nuqtai nazardan, atmosfera havosiga zararli gazlar hajmini 8 million tonnaga qisqartirish ham rejalashtirilgan.
Shuningdek, raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish asosiy «drayver» sifatida belgilanib, kelgusida uning hajmini kamida 2,5 baravar oshirishni ta’minlash, 2026 yil yakuniga qadar esa iqtisodiyotning real sektori, moliya va bank sohalarida ishlab chiqarish va operatsion jarayonlarni raqamlashtirish darajasini 70 foizga yetkazish ko‘zda tutilgan.
Ma’lumki, islohotlarni investitsiyalarsiz amalga oshirib bo‘lmaydi, bu o‘z-o‘zidan zarur investitsiya muhiti va qonun ustuvorligini talab qiladi. Shu nuqtai nazardan, kelgusi besh yilda 120 milliard AQSH dollari miqdorida, jumladan, 70 milliard dollar miqdoridagi xorijiy investitsiyalarni jalb etish rejalashtirilgan. Bundan tashqari, iqtisodiyotda moliyaviy resurslarni ko‘paytirish maqsadida, kelgusi 5 yilda fond bozori aylanmasini 200 million AQSH dollaridan 7 milliard AQSH dollariga yetkazish, tijorat banklarida transformatsiya jarayonlarini yakunlab, 2026 yil yakuniga qadar bank aktivlarida xususiy sektor ulushini 60 foizgacha yetkazish ko‘zda tutilgan.
Respublikaning eksport salohiyatini oshirish orqali eksport hajmlarini 2026 yilda 30 milliard AQSH dollariga, xususiy sektorning eksportdagi ulushini esa 60 foizga yetkazish rejalashtirilgan. Shuningdek, mahalliy ishlab chiqaruvchi korxonalar tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlarni xorijiy davlatlarga chiqarishda ko‘maklashish tizimini takomillashtirish hisobiga eksportchi korxonalar sonini hozirgi 6 500 tadan 15 000 taga, tovarlarning eksport geografiyasini 115 ta davlatdan 150 taga yetkazish prognoz qilinmoqda.
Yana bir e’tiborli tomoni shundaki, tadbirkorlikni yanada qo‘llab-quvvatlash maqsadida hukumat tomonidan 2026 yilga borib tadbirkorlik sub’ektlari uchun soliq yuklamasini YAIMning 27,5 foizidan 25 foizi darajasiga, QQS stavkasini esa 15 foizdan 12 foizgacha kamaytirish, shuningdek bank, moliya va telekommunikatsiya kabi tadbirkorlik yo‘nalishlarida foyda solig‘i stavkasini 20 foizdan 15 foizgacha tushirish rejalashtirilgan.
Hukumat hududlarni rivojlantirishni yanada qo‘llab-quvvatlash uchun markazlashmagan tizimga o‘tish bo‘yicha islohotlarni amalga oshirish orqali hududlarning iqtisodiy salohiyatini oshirishni ham maqsad qilgan.
Qishloq xo‘jaligi davlat yalpi ichki mahsulotida katta ulushga ega, shu bois qishloq xo‘jaligining yillik o‘sish sur’ati kamida 5 foizni tashkil etishi kutilmoqda, bu fermerlarning daromadlari kamida ikki barobar oshadi, degani. Bundan tashqari, O‘zbekiston hukumati tuman va mahallalarni rivojlantirishda yanada differensiyalangan yondashuvni joriy etishni rejalashtirmoqda. Shu tariqa mahallalarning asosiy ixtisoslashuviga qarab, turli xil qishloq xo‘jaligi, to‘qimachilik sanoati yoki boshqa narsalar bo‘ladimi, davlat rejalari har bir mahallaning o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olgan holda, ushbu mahalladagi drayver sohalarni qo‘shimcha ravishda qo‘llab-quvvatlaydi.
O‘zbekistonning JSTga a’zo bo‘lish jarayonlarini jadallashtirish Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasining ustuvor yo‘nalishlaridan hisoblanadi. GSP+ tizimi doirasida Yevropa davlatlariga tayyor mahsulotlar eksportini kengaytirish ham dolzarb vazifalardan biridir.
Ta’kidlash joizki, O‘zbekiston o‘zining Taraqqiyot strategiyasida iqtisodiy o‘zgarishlarning bir nechta ustuvor yo‘nalishlarini belgilab berdi. Ushbu chora-tadbirlarni muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun esa ulkan salohiyat, mas’uliyat va katta resurslar talab etiladi. Shu sababli, Strategiyada belgilangan ko‘plab maqsadlarda hamkorlar bilan aloqalarni yanada kengaytirish va jahon hamjamiyatiga integratsiyalashuv birinchi o‘ringa qo‘yilgan.
Umuman olganda, Taraqqiyot strategiyasida belgilangan salmoqli maqsad va vazifalar ijrosi Vatan taqdiriga befarq bo‘lmagan barcha fuqarolarning faol ishtirokini talab etadi. Zero, fidokorona mehnatgina ko‘zlangan marralarga yetish imkonini beradi.
Eldor TULYAKOV,
«Taraqqiyot strategiyasi» markazi
ijrochi direktori.
O‘zA