Sportning jamiyat hayotidagi o‘rni beqiyos. U faoliyatimizning barcha jabhalariga kirib muvaffaqiyatni ta’minlab beruvchi asosiy omillardan biriga aylangan. Buning asosiy sababi – mamlakatimizda jismoniy tarbiya va sportga berilayotgan e’tibordir. Darhaqiqat, shiddat bilan rivojlanib borayotgan va shu bilan birga, murakkablashayotgan zamonda mamlakat nufuzini oshirish, qolaversa, aholi salomatligini ta’minlash tobora ustuvorlik kasb etmoqda.
Prezidentimiz joriy yilning 3 noyabr kuni jismoniy tarbiya va sport sohasida kadrlar tayyorlash, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish bo‘yicha takliflar taqdimoti bilan tanishdi. Sog‘lom turmush tarzi, yoshlar bandligi, olimpiya va paralimpiya harakati masalalariga alohida e’tibor qaratildi.
Taqdimotda sport ta’limi muassasalarida boshqaruv tizimini takomillashtirish, sohada ilmiy tadqiqotlar tizimini yaxshilash vazifalari ko‘rib chiqildi. Nazarimizda, mazkur yangiliklarni joriy qilishdan asosiy maqsad – sportga yo‘naltirilgan ta’lim muassasalari faoliyatiga to‘sqinlik qiluvchi omillarni bartaraf etish, fundamental ilmiy tadqiqotlarni olib borish orqali yuqori natijalarga erishish va xalqaro darajadagi raqobatbardosh sportchilarni tayyorlash tizimini yaxshilashdir. Zero, yurtimiz sportchilari nufuzli xalqaro musobaqalarda ulkan natijalarni qo‘lga kiritayotgan bo‘lsada, mazkur yo‘nalishdagi ishlarni ilmiy asoslangan jihatdan takomillashtirish talab etiladi. So‘nggi yillarda sport sohasida o‘nlab ilmiy ishlar himoyalari amalga oshirilayotganiga qaramay, yurtimizning xalqaro arenadagi munosib o‘rnini belgilash uchun yetakchi va istiqbolli olimlar shakllanishi lozim.
2023-2024 o‘quv yilidan boshlab ta’lim dasturlari yetakchi xorijiy universitetlarning dasturiga ko‘ra shakllantirilishi soha yuksalishiga jiddiy turtki bo‘lishi shubhasizdir. Sportchilarni saralash, ularni ham jismonan va ruhan chiniqtirib borishda xorij tajribasini puxta egallash albatta foydadan xoli bo‘lmaydi.
Barcha bakalavriat va magistratura yo‘nalishlariga oid malaka talablarining qayta ko‘rib chiqilishi, o‘qituvchilar va bitiruvchilarning bilimi, mahorati va pedagogik ko‘nikmalarini baholovchi kompetensiyaviy sertifikatlash yo‘lga qo‘yilishi ham ayni paytda yechimini kutayotgan og‘riqli muammolarning yechimiga xizmat qiladi.
Sport sohasida faxriy unvon va toifa darajasiga ega bo‘lgan, nufuzli xalqaro musobaqalarda g‘olib bo‘lgan abituriyentlarning kasbiy imtihonlarni topshirishdan ozod qilinishi istiqbolli yoshlarni ruhlantirdi. Bu kabi motivatsiyalar iste’dodli kadrlarni kashf qilish, ularning keyingi faoliyatiga ko‘maklashish samaradorligini sezilarli darajada oshiradi.
Pirovardida, bu kabi tashabbuslarning tatbiq etilishi natijasida O‘zbekiston sportchilari Olimpiya va paralimpiya o‘yinlari, turli xildagi nufuzli xalqaro musobaqalarda yanada yuksak cho‘qqilarni zabt etishiga hech qanday shak-shubha yo‘q. Qolaversa, xalqaro darajadagi sportchilarni tayyorlashda “o‘zbek maktabi” shakllansa, ajab emas.
Bahodir Ma’murov,
Buxoro davlat universiteti
Jismoniy madaniyat fakulteti dekani,
Pedagogika fanlari doktori, professor.
O‘zA